[ Face Yourself ]

Hello peeps, Avie here. Just an ordinary girl who wants to share her 2cents and rant about stuff that only can be written, well have fun guys and do follow me. Btw, hit me up at the chatbox below yeayy. Thank you for coming to my ted talk xoxo

Monday 23 February 2015

Move on

Assalamualaikum . holla you all . bila belek2 blog ni , memang semua entry dah dipadam . why ? sebab aku nak mulakan hidup baru dengan resolution baru and attitude baru . mesti semua orang ada sebab bila sebut nak berubah , its just depends on that person . so do i , i have my own reasons why i should do this . chaitss , nahh . cuma rasa hidup selama 18 tahun ni banyak sangat yang aku dah abaikan . perasaan bila hati kau terdetik nak berubah and bila kau tanya diri kau sendiri and kau tak tau what exactly sebabnya . rasa hidup ni complicated sedangkan semuanya simply as that . maybe the decisions we made tuh yang buat hidup ni rumit . pernah terfikir macam mana hidup ni kalau tak buat keputusan ? even bila lapar , kau kena decide kau nak makan or biarkan perut kau kebulur . bila kau mengantuk , kau kena decide bila kau nak tidur or buat seomething supaya mata kau segar . semuanya kena buat keputusan especially bila dah menginjak ke alam dewasa . makin banyak decision yang perlu kau buat . 





Sibuk nak jaga hati orang bila hati sendiri tak terjaga ? well i guess most of us yang buat macam tuh . bila fikir pasal diri sendiri , dikatanya selfish . hmmm itu pun depends on masing2 . bukan semua mampu jaga hati orang lain selama mana diorang fikir diorang mampu . bila hati dah tak tahan , mulalah nak mengenang apa yang dah terjadi selama ini . ermm ramai yang cakap , bila kau dah kena , baru kau akan rasa sakit and pedihnya benda tu . seriously , bukan semua orang dapat kuasai ilmu empati . empati tuh when you can put yourself in their shoes , kalu kau dapat imagine and rasa macam mana sakitnya benda tu , kau tak payah nak lalui pun dah cukup dengan kau lihat dalam diri orang lain . susah weyh , mulut cakap " xpe la , sabar jeh k " , " aku faham sakitnya tuh " , hello , kau cuma nak sedapkan hati orang lain . kalu kau faham , kau akan join dyea menangis dsb . sometimes tak guna bila orang tuhh tengah sedih tapi kau duk ceramah dyea macam laa itu salah dia sorang . kau kena laa buat dyea enjoy hidup ni balik . buat dyea lupakan benda tuh bila kau ada dengan dyea . * aku pun tak laa pandai sangat dalam bab2 macam ni





Dalam hidup , memang orang akan datang dan pergi . pergi untuk selamanya atau hanya pergi dari hidup kita . 2 different things right ? pergi selamanya means kau takkan jumpa lagi dyea dalam hidup kau , and pergi dari hidup kau means dyea bukan untuk kau or dyea pergi jauh2 dari hidup kau . haha . bila orang datang dalam hidup , itu menguatkan diri kita sebab kita tau kita ada orang yang support kita no matter what . but bila orang tuh tinggalkan kita , that what makes you stronger , sebab kau dah hilang orang tuh but kau akan jumpa orang lain . hidup ni memang ibarat roda , hari ni kau happy but who knows besok kau sedih . hari ni kau sorang , esok lusa kau dah bertiga . hari ni kau miskin but in 2 or 3 years later kau jadi jutawan . hidup ni kita cuma boleh expect , and happen bila Allah dah tetapkan untuk kita and effort kita tuk capai semua tu . Banyak perkara sampingan yang akan affect takdir kita , dari attitude kita and kebergantungan kita sama kuasa Allah . jangan sebab perkara tuh datang lambat buat kau give up . aku dah penat give up dalam hidup aku . and aku suka sangat give up . i hope bila aku dah try move on ni aku dah tak give up dengan hidup aku . 





Know what , sejak masuk primary school , of course laa akal makin matang , jumpa lagi dengan macam2 ragam teenagers ni , so secara tidak langsung memang diri kita akan kena effect dyea . masa tuh laa kau akan bina diri kau yang sebenarnya untuk menempuh waktu2 dewasa . masa2 tuh la aku banyak sangat menangis , bukan tangisi rumah sebab rindu family , but menangis sebab study , friends and all my achievement . aku tak banyak meluah dengan parents aku sebab aku tau benda tuh small matter for them and dorang ada problem yang lagi besar and penting . nak kata aku rajin , takkkk and pencapaian aku pun tak laa bagus sangat . friends ? hahhh itu laa yang penting bila masuk zone teenagers ni . aku belajar pasal ego , macam mana teruknya perangai tuh sampai boleh memutuskan friendship . aku dah pernah lalui and its seriously freakin suck . but maybe Allah dah tetapkan aku tuk alami benda tuh supaya in future nanti aku taklah bodoh sangat nak buat macam tuh lagi . banyak pengalaman yang boleh buat kita berubah sedikit demi sedikit tanpa kau sedar . bila aku toleh hidup aku kembali , aku tau aku dah tak macam dulu lagi .

Segala yang baik itu datangnya daripada Allah and yang buruk itu disandarkan kepada aku . hakikatnya semua itu daripada Allah dalam idea penulisan aku . andai kata aku terlebih dalam berkata2 , mohon maafkan kerana sesungguhnya manusia tidak lari dari melakukan sebarang kesilapan and kekhilafan . 

13121 - Wish You Were Here - 032112
- A Fake :) Can Hide A Million T_T - ASSALAMUALAIKUM ~! (:

No comments: